ထိုင္း-ျမန္မာ နယ္စပ္ရွိ ျမန္မာ ဒုကၡသည္စခန္း ကိုးခုမွ ဒုကၡသည္မ်ား၏ ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္ခုေက်ာ္ၾကာ ခက္ခဲၾကမ္းတမ္း စြာ ျဖတ္သန္းခဲ့ရေသာ ႐ုန္းကန္ရမႈမ်ားကုိ စုစည္းေဖာ္ျပထားသည့္ စာအုပ္ ထုတ္ေဝလိုက္ေၾကာင္း သိရသည္။
ျမန္မာျပည္မွ ဒုကၡသည္မ်ား ျဖန္သန္းခဲ့ရသည့္ ၁၅ ႏွစ္ေက်ာ္ၾကာ သို႔မဟုတ္ ညေပါင္း ကိုးေထာင္ေက်ာ္အေၾကာင္းကို “ညေပါင္း ကိုးေထာင္ - ျမန္မာျပည္မွ ဒုကၡသည္မ်ား - လူသားတို႔၏ ဘဝအပိုင္းအစမ်ား မွတ္တမ္း” (Nine Thousand Nights – Refugees from Burma: A People's Scrapbook) စာအုပ္ကို ထုိင္း-ျမန္မာ နယ္စပ္တေလွ်ာက္ ကူညီေစာင့္ေရွာက္ေရး ညြန္႔ေပါင္းအဖြဲ႔ (TBBC) ၏ ၂၅ ႏွစ္ေျမာက္ ႏွစ္ပတ္လည္ အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ ထုတ္ေဝလိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။
ဒုကၡသည္စခန္းမ်ား၏ အေျခအေနကို ေဖာ္ျပေသာ ဓာတ္ပံုမ်ား၊ ကရင္၊ ရွမ္း၊ ကရင္နီႏွင့္ မြန္ဒုကၡသည္မ်ား၏ အေတြ႔ အႀကံဳမ်ားကို ေဖာ္ျပထားသည့္ ထိုစာအုပ္ ျဖန္႔႔ခ်ိမႈႏွင့္ သတင္းစာရွင္းလင္းပြဲကို ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕ရွိ ႏုိင္ငံျခား သတင္းေထာက္မ်ား ကလပ္(FCCT) တြင္ စက္တင္ဘာ ၂ ရက္ေန႔က ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။
ထိုစာအုပ္တြင္ ပါဝင္ေရးသားခဲ့သူ ကယန္း အမ်ိဳးသမီး မအန္နာဘယ္လီ မူဘီး က“က်မတို႔ ကယန္း လည္ပင္းရွည္ (ပေဒါင္) ေတြဟာ စခန္းထဲမွာလည္း မေနရဘူး။ ထိုင္းနယ္စပ္မွာ သီးသန္႔ရြာ သံုးေလးရြာ ရွိတယ္။ ႏိုင္ငံျခားသားကို ဆြဲေဆာင္တဲ့ဘ၀နဲ ့ ရွင္သန္ေနၾကသလားလုိ ့သမိုင္းကို က်မေလ့လာၾကည့္ေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ က်မတို႔ ဒီကို လာတာက ဘ၀လံုၿခံဳမႈရဖို႔ အတြက္လာတာ။ ဒုကၡသည္စခန္းမွာ မေနရဘဲ ဘာလို ့သီးသန္႔ ျဖစ္ေနသလဲ။ အဲဒီေမးခြန္းေပၚလာတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ ဒီ ညေပါင္းကိုးေထာင္ဆိုတဲ့ စာအုပ္မွာ ဒါကို အဓိက ထားၿပီး ေရးထားတာျဖစ္တယ္”ဟု ဧရာဝတီ သို႔ ေျပာသည္။
အသက္ ၇ ႏွစ္ အရြယ္ကတည္းက ဒုကၡသည္စခန္းသို႔ ေရာက္လာခဲ့သည့္ မူဘီးသည္ ယခုအခါ International Rescue Committee မွ Gender based Violence Manager အျဖစ္ တာဝန္ယူထားသူ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာျပည္ ထိုင္းနယ္စပ္ေဒသသို႔ ထြက္ေျပးလာသူမ်ားတြင္ ကရင္နီ မ်ိဳးႏြယ္စုထဲမွ လည္ပင္း ေၾကးကြင္းပတ္သည့္ ကယန္း လူမ်ိဳးမ်ားလည္း ပါဝင္သည္။ ေၾကးကြင္းပတ္ ကယန္းမ်ားကို ဒုကၡသည္စခန္းတြင္မထားဘဲ သီးျခားရြာတည္ကာ ကမာၻလွည့္ခရီးသြားမ်ားကို ဝင္ေၾကးေပး ၾကည့္႐ႈေစသည့္ ထိုင္းစီးပြားေရးသမားမ်ား၏ လုပ္ရပ္ကို မူဘီးက ေထာက္ျပ ေဝဖန္သြားျခင္း ျဖစ္သည္။
ဒုကၡသည္ စခန္းသို႔ ေရာက္ရွိလာသည့္ ျမန္မာျပည္မွ တိုင္းရင္းသားမ်ားအေၾကာင္း၊ ဒီမိုကေရစီေရးအတြက္ တိုက္ပြဲဝင္ ခဲ့ၾကသည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားသူမ်ား ေရာက္လာပံု၊ ဒုကၡသည္စခန္းမ်ား တိုက္ခိုက္ခံရပံုႏွင့္ တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ဆံုးရႈံးနစ္နာခ်က္မ်ား စသည္တို႔ကို ဓာတ္ပံု အေထာက္အထားမ်ားျဖင့္ ေဖာ္ျပထားသည္။
မူဘီးက“ဒုကၡသည္တေယာက္ ျဖစ္လာရၿပီဆိုမွျဖင့္ ကိုယ္ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုးတဲ့ အရာအားလံုးကို စြန္႔လႊတ္ ဆံုးရႈံးရေတာ့ တာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ က်မ ကိုယ္တတ္ႏိုင္တဲ့ဘက္က ဒုကၡသည္ေတြကို ကူညီဖို ့အၿမဲ ႀကိဳးစားတယ္။ ျမန္မာျပည္ အေရး ကိုလည္း ကိုယ္က ဘယ္လို ပံ့ပိုးေပးႏိုင္မလဲဆိုတာ က်မအၿမဲတမ္း ထည့္စဥ္းစားမိတယ္။ လက္လွမ္းမီသေလာက္ ေတာ့ တတ္ႏိုင္သေလာက္ က်မလုပ္တယ္”ဟု ေျပာျပသည္။
မယ္ေဟာင္ေဆာင္ အေျခစိုက္ ကႏၲာရ၀တီတိုင္းမ္ သတင္းဌာနမွ အယ္ဒီတာ ေဒလီထက္က “မယ္ေဟာင္ေဆာင္က ဒုကၡသည္စခန္းကေန အေနာက္ဘက္ကိုသြားရင္ ျမန္မာစစ္တပ္ေတြ ႀကီးစိုးတဲ့ေနရာကိုေရာက္မယ္။ အေရွ႕ဘက္ကို
သြားရင္ ထိုင္းေတြေနတဲ့ ေနရာကို ေရာက္မွာေပါ့။ အဲဒီေတာ့ ဟိုဘက္သြားရင္လည္း မိုင္းနင္းမိမွာကို ေၾကာက္ရတယ္။ ဒီဘက္လာျပန္ရင္လည္း ထိုင္းရဲက ဖမ္းတာဆီးတာကို ခံရတာေတြ ရွိတယ္။ ဒီဒုကၡသည္ေတြက သြားစရာ လာစရာ ေနရာက အရမ္းက်ဥ္းတယ္ေလ။ ဒါေၾကာင့္ တခ်ိဳ႕ေတြဟာ စာရိတၱပိုင္း အားနည္းတာမ်ိဳးရွိသလို တခ်ိဳ႕လည္း စိတ္ဖိစီးမႈကို မခံႏိုင္လို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ သတ္ေသတာမ်ိဳး အထိ ရွိဖူးတယ္”ဟု ဆိုသည္။
၁၉၈၃ မွ စတင္၍ စစ္အစိုးရတပ္မ်ား၏ ထိုးစစ္ဆင္မႈေၾကာင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံသို႔ ယေန႔အထိ ထြက္ေျပး လာၾကသူမ်ားရွိေန ေၾကာင္း၊ ထိုင္း-ျမန္မာနယ္စပ္ရွိ ဒုကၡသည္ စခန္း ၉ ခုတြင္ ဒုကၡသည္ေပါင္း တသိန္း ေျခာက္ ေသာင္း ခန္႔ရိွေၾကာင္း ဒုကၡသည္မ်ား ကူညီေထာက္ပံ့ေရး အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ မွတ္တမ္းမ်ားအရ သိရသည္။
ႏိုဝင္ဘာတြင္ က်င္းပမည့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ၿပီးပါက ဒုကၡသည္မ်ားကို ျမန္မာျပည္သို႔ ျပန္ပို႔ႏိုင္ရန္ ေမွ်ာ္လင့္ထားေၾကာင္း ထိုင္းအာဏာပိုင္မ်ားက ၿပီးခဲ့သည့္ ဧၿပီလတြင္ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခဲ့သည္။
ဘေစာတင္
No comments:
Post a Comment